Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies. Więcej informacji można znaleźć w „Pliki cookie” oraz w „Polityce prywatności”.

Mierzenie długości – zabawy dydaktyczne

Zabawy oparte na doświadczeniach dziecka i jego najbliższym otoczeniu

Umiejętność dokonywania pomiarów długości jest uzależniona od wielu czynników, w tym od zdolności dziecka do rozumowania operacyjnego w zakresie zachowania stałości w obrębie wielkości ciągłych. W praktyce chodzi o to, by dziecko widząc dwa sznurki o identycznej długości, potrafiło wywnioskować, że po zmianie ułożenia jednego z nich, sznurki nadal będą tej samej długości. Dzieci osiągają zdolność operacyjnego rozumowania w zakresie mierzenia dopiero około 8 roku życia. Poniżej znajduje się kilka ćwiczeń, które mogą wspomóc ten proces.

 

 

  1. Zabawy z mierzeniem zaczynamy od ćwiczeń odnoszących się do sylwetki dziecka. Prosimy, by wskazało przedmiot wyższy lub niższy od siebie. Zwracamy uwagę na to, że w mierzeniu bierzemy pod uwagę dwa punkty – początek i koniec przedmiotu. Czym innym jest wysoko zawieszony przedmiot, a zupełnie czym innym przedmiot wysoki.
  2. Zabawy oparte na doświadczeniach dziecka i jego najbliższym otoczeniu. Możemy porównywać ze sobą dwa różne przedmioty. Zadajemy dziecku pytania „Co jest wyższe, robot czy piłka?”, „Która lalka jest wyższa?”.
  3. Mówimy: „Przedmiot, o którym myślę jest wyższy niż ja”, jeśli jest ich zbyt wiele możemy ułatwić dodając np. „Jest czerwonego koloru”. Następnie zamieniamy się rolami – teraz dziecko wymyśla i zadaje zagadkę.
  4. Przygotowujemy dziesięć klocków tej samej długości. Układamy je w dwie linie. Pytamy dziecko czy są takie same. Następnie jedną z nich modyfikujemy np. układamy w zygzak. Pytamy, która linia jest dłuższa. Jeśli dziecko uważa, że prosta linia jest dłuższa, prosimy by położyło klocki w poprzednim układzie. Pytamy co zauważyło, ale staramy się nie sugerować odpowiedzi.
  5. Mierzymy stopami, kawałkiem sznurka, klockami.

Podczas mierzenia stopami zadajemy dziecku pytania np. „Jak myślisz, dlaczego ja zmierzyłam tę odległość dziesięcioma krokami, a Ty trzynastoma?”, „Co się stanie, gdy przetniemy ten sznurek na pół? Czy, aby zmierzyć tę długość przyłożymy go znów pięć razy?”.

 

  1. Zadanie z klockami CLASSIC od Marioinex.

Układamy dwa klocki np. z 4 i 6 punkcikami. Prosimy dziecko, by ułożyło taką samą linię używając innych rozmiarów klocków. Następnie zabieramy jeden z klocków i pytamy: „Która linia jest dłuższa? O ile punkcików?”.

Zagadnienia dotyczące jednostek miary oraz sposobów wykonywania pomiarów przy pomocy narzędzi wprowadzamy dopiero, gdy dziecko nie ma trudności z wykonaniem wyżej opisanych ćwiczeń.

 

Wszystkie dostępne zestawy klocków Classic znajdziesz TUTAJ >

 

 

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja

 

Bibliografia:

  1. Fechner-Sędzicka I., Ochmańska B., Odrobina W., Rozwijanie zainteresowań i zdolności matematycznych uczniów klas I – III szkoły podstawowej, Warszawa 2012.
  2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Dziecięca matematyka – dwadzieścia lat później, Kraków 2015.
  3. Skura M., Lisicki M., Matematyka w działaniu, Warszawa 2016.

 

Marioinex informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
  • Brak produktów w koszyku.