Rozwijanie logicznego myślenia
Umiejętność logicznego myślenia bazuje głównie na zdolności dostrzegania związków przyczynowo-skutkowych. Takie rozumowanie ma charakter rozwojowy. Sposób myślenia przyczynowo-skutowego dzieci we wczesnym wieku przedszkolnym charakteryzuje egocentryzm i często brak realizmu. Wyjaśniają one pewne zjawiska w odniesieniu do własnej osoby i sytuacji. Zdarzenia dalekie od swoich doświadczeń tłumaczą w sposób irracjonalny z punktu widzenia logiki i myślenia osoby dorosłej. Starsze dzieci potrafią już ująć przyczyny danego stanu rzeczy w sposób bardziej globalny i racjonalny.
Zdolność logicznego myślenia pozwala w efektywny sposób wykorzystywać i przetwarzać wiedzę, którą dziecko już posiada. Umożliwia wyciąganie wniosków, w tym wykrywanie ewentualnych błędów i finalnie umożliwia dochodzenie do prawidłowych rozwiązań. Dzięki tej umiejętności dziecko może osiągać lepsze wyniki w nauce. Jest bowiem w stanie wykorzystać zdobytą wiedzę w sposób praktyczny. Poniżej kilka łamigłówek wspomagających rozwój logicznego myślenia:
Warto zachęcać dziecko do systematycznego rozwijania umiejętności logicznego myślenia poprzez wykonywanie łamigłówek, dokonywanie klasyfikacji przedmiotów, opowiadanie różnych historii z zachowaniem ciągu przyczynowo skutkowego. Niezwykle wartościowe są także zajęcia z elementami kodowania i programowania dla dzieci.
- pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja
Bibliografia:
- Kielar-Turska M., Jak pomóc dziecku w poznawaniu świata, WSiP, Warszawa 1992.
- Stańdo J., Jak wykorzystać łamigłówki i zagadki w edukacji matematycznej, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa, 2017