Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką cookies. Więcej informacji można znaleźć w „Pliki cookie” oraz w „Polityce prywatności”.

Ćwiczenia lewopółkulowe

Ćwiczenia lewopółkulowe

To ćwiczenia oddziałowujące na lewą półkulę mózgu, która jest odpowiedzialna za takie funkcje, jak:

  • myślenie analityczne i logiczne,
  • umiejętności matematyczne,
  • czytanie,
  • pisanie,
  • odbieranie i wytwarzanie mowy,
  • dostrzeganie różnic,
  • łączenie i porządkowanie faktów.

Ćwiczenia lewopółkulowe stymulują rozwój procesów niezbędnych do osiągnięcia przez dziecko gotowości do podjęcia nauki w szkole.

Sekwencje wzrokowe

  1. Odtwarzanie sekwencji.

Prosimy dziecko, by ułożyło klocki w takiej kolejności, jak na obrazku.

 

 

2. Kontynuowanie sekwencji.

Zaczynamy od wzorów dwuelementowych, następnie sukcesywnie powiększamy ilość występujących po sobie klocków.

 

 

3. Wyszukiwanie brakującego elementu i uzupełnianie sekwencji.

 

 

4. Samodzielne tworzenie sekwencji.

Dziecko tworzy z dostępnych elementów własną sekwencję. Następnie dorosły lub inne dziecko próbuje ją odtworzyć.

 

 

Sekwencje słuchowe

  1. Wystukujemy rytm w taki sposób, żeby dziecko nie widziało naszej dłoni. Następnie prosimy, by powtórzyło usłyszane dźwięki. Znów zaczynami od dwu- i trzyelementowych sekwencji
  • Na śniadanie jadłam/e,…

Zabawa świetnie sprawdza się w większej grupie dzieci, ale można ją też wykorzystać w domu.

Mówimy: „Na śniadanie jadłam ser”. Dziecko powtarza całe zdanie i dodaje swój wyraz np. „Na śniadanie jadłem ser, szynkę”. W większej grupie zabawa trwa do momentu, aż każde dziecko doda od siebie jeden składnik. W domu możemy bawić się na przemian dorosły-dziecko-dorosły.

2. Przepis

Prosimy dziecko, by wkładało po kolei składniki do miski, by ugotować pyszne danie. Możemy to robić na konkretach np. wsyp sałatę, dodaj cztery pomidorki koktajlowe, pięć plasterków ogórka itd. Możemy też posłużyć się klockami lub wydrukowanymi ilustracjami.

 

Sekwencje ruchowe

  1. Powtórz mój taniec.

Wykonujemy dwa ruchy np. klaśnięcie w ręce, podskok. Prosimy dziecko, by powtórzyło. Następnie zamieniamy się rolami. Stopniowo zwiększamy liczbę ruchów.

 

Relacje

1.Połącz w pary.

Prosimy dziecko, by połączyło w pary dwa takie same obrazki.

 

2. Wyszukiwanie różnić

Dajemy dziecku dwa na pozór identyczne obrazki. Następnie prosimy, by wskazało lub zaznaczyło w nich różnicę

 

3. Który obrazek nie pasuje do pozostałych?

Dajemy dziecku kilka rysunków np. zabawek oraz jeden, na którym jest mebel. Prosimy, by wskazało, który obrazek nie pasuje do pozostałych. Pytamy „dlaczego?”.

 

4. Zabawy z elementami kodowania są obecnie bardzo popularne. Przede wszystkim bardzo korzystanie wpływają na rozwój logicznego i analitycznego myślenia oraz umiejętności wykrywania i korygowania błędów.

Dziecko ma szanse wykrywać prawidłowości na drodze doświadczenia. Kodować można zarówno online, jak i offline.

 

 

Zabawy dla starszych przedszkolaków

  1. Wykrywanie szczegółów
  • Wyszukiwanie niepasującej litery.

Dajemy dziecku kartkę wypełnioną kilkunastoma literami np. „d”. Wśród nich wpisujemy literę o podobnej budowie np. „b”. Prosimy, by dziecko wyszukało i zaznaczyło niepasującą literę.

 

2. Liczenie znaków.

Dajemy dziecku kartę z losowo wypisanymi literami i cyframi. Prosimy, by znalazło i policzyło np. wszystkie liczby „5” lub wszystkie litery „e”.

 

 

  • pedagog Klaudia Sokołowska-Baryś dla Marioinex Edukacja

 

 

Bibliografia:

  1. Bragdon A.D., Gamon D., Ćwicz swój umysł, K.E.Liber, Warszawa, 2008
  2. Cieszyńska-Rożek J., Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci, Kraków, 2012

 

 

Marioinex informuje, że świadcząc usługi korzysta z technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika, w szczególności z wykorzystaniem plików cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na ich używanie.zamknij
  • Brak produktów w koszyku.